Recentelijk besloten in Amerika de grote retailer Target en de matrassen start up Casper om te gaan samenwerken. De matrassen van de pure online aanbieder Casper gaan ook verkocht worden in 1200 winkels van Target en de laatste investeerde 75 miljoen dollar in Casper omdat er veel groei wordt verwacht.
Casper is een van de tientallen (vaak Amerikaanse) start ups die zich puur richten op de online verkoop van matrassen. Ze leveren slechts 1 type matras, het one fits all principe. Daardoor kan je op voorraad produceren en uit voorraad leveren. Dat gebeurt snel (beloofde levertijd meestal 1 dag) en wordt als postpakket (bed in a box) afgeleverd. De marketing en productinformatie gaan niet over de matras, maar over het gemak van bestellen en een standaardverhaal dat zij ‘de beste matras voor iedereen’ hebben ontwikkeld.
Het blijkt aan te slaan en de start ups blijven als paddenstoelen uit de grond schieten.
Met veel marketing wordt de consument bewerkt en, zonder het expliciet te formuleren, dat zijn vooral jongeren die gewend zijn online te shoppen. De sites zijn er op aangepast. Strak opgezet, geen ingewikkelde termen en alles gericht op gemak: gemak van kiezen (alleen de maat), gemak van bestellen, gemak van ontvangen, het gemak van 100 dagen uitproberen en dan toch kunnen retourneren.
Met trots wordt gecommuniceerd hoeveel geld wordt opgehaald om te investeren, de groeicijfers zijn altijd dubbelcijferig en de winst – eh, sorry die is er niet want alle start-ups zijn zwaar verliesgevend.
Toch lijken nu ook retailers met stenen winkels kansen te zien in die online hype. Retailer Target investeerde niet alleen 75 miljoen dollar in Casper, het wilde vorig jaar zelfs het bedrijf voor 1 miljard dollar volledig overnemen. In Europa is men wat minder nerveus, maar medio vorig jaar stapten de kinderen van de oprichter van de grote Duitse meubeldiscounter Poco in Buddysleep, een Duitse matras start up. Auping verkoopt sinds vorig jaar bedtextiel in de eigen webshop, maar de online verkoop van matrassen wordt in de toekomst niet uitgesloten. Geen start up, maar toch.
De one for all matrassen van de diverse online aanbieders zijn redelijk uniform en van start-up naar scale up is relatief makkelijk. De start up Hongi levert iets meer keus (je kunt de opbouw van de schuimlagen zelf kiezen) en lijkt daarmee op te schuiven naar de ‘gewone’ matrassen die in fysieke winkels worden aangeboden. Het wachten is nu op aanbieders van one fits all banken, kasten en andere meubels die met minimale afwijkingen als standaard product kunnen worden geproduceerd.
Gaat Ikea dan toch concurrentie krijgen?
Aribert Guiking