Yataz nieuws & blog


Zoek naar artikelen:

 

Amazon.nl gaat begin 2020 van start

Al jaren wordt er over gespeculeerd, maar naar verwachting zal begin 2020 Amazon zich presenteren met een volwaardige Nederlandse webshop.
 

 

In Nederland kun je al jaren via Amazon kopen, maar is het assortiment beperkt tot e-books. Wie meer wil kan terecht op Amazon.de. Sinds 2016 kun je in het Nederlands via de Duitse webshop bestellen, maar het vertalen van blijkt een hele kluif want een jaar geleden bleek de omzetting naar het Nederlands nog totale bagger. Naar verwachting gaat waarschijnlijk in februari 2020 de puur op Nederland gerichte versie de lucht in en je mag er van uitgaan dat op die site wel correct Nederlands wordt gehanteerd.

Verwoestend effect op fysieke retail
Amazon werd in 1994 opgericht in de Verenigde Staten, begon een jaar later als webshop voor boeken en is inmiddels een bedrijf dat 12 miljoen producten levert. Omdat Amazon zich heeft ontwikkeld tot marktplaats waar ook anderen hun producten kunnen verkopen, staat de teller ondertussen op meer dan 350 miljoen producten. Het bedrijf is de grootste online retailer ter wereld en heeft er voor gezorgd dat in de Verengde Staten duizenden fysieke winkels hebben moeten sluiten.
 


Amazon in Duitsland
In Duitsland, de grootste Europese markt, is Amazon met afstand nummer 1 met een omzet van 9,278 miljard euro (zie hierboven).. Otto volgt met 3,200 miljard en Zalando is nummer 3 met 1,441 miljard euro. Wanneer je de top 10 bekijkt, blijkt Amazon ongeveer dezelfde omzet te hebben als de negen daarop volgende bedrijven.

Categorie 'wonen' relatief klein
De Duitse zakenkrant Handelsblatt liet onderzoeken hoe sterk het marktaandeel van Amazon is in diverse productgroepen over de gehele retail in Duitsland – dus zowel online als offline – en daarin zitten grote verschillen. In de categorie ‘Speelgoed, baby, sport en vrije tijd’ heeft Amazon een marktaandeel van bijna 16%. In de categorie 'Elektronica' is het 14% en in de categorie ‘Boeken en kantoorbenodigdheden’ 13,6%. Er zijn ook categorieën waarin Amazon minder sterk is zoals in mode, wonen, geneesmiddelen en voeding.

Otto nummer 1
Als we in Duitsland kijken naar de grotere webshops die meubelen en andere interieurproducten verkopen dan is Otto met bijna 1 miljard omzet de grootste. Tweede is IKEA met 371 miljoen en Amazon volgt met 344 miljoen euro. Specialisten als Westwing (254 miljoen) en Home24 (169 miljoen) zijn de nummers 4 en 5. Runner up is de uit de USA afkomstige specialist Wayfair die met de sterke groei ook de verliezen ziet toenemen, een verschijnsel waar veel groeiende webwinkels mee te maken hebben.

Amazon in Nederland
In Nederland is de markt veel kleiner; Amazon haalt in Duitsland met 'meubelen' een omzet van 344 miljoen, in Nederland komt de totale omzet van Amazon op 350 miljoen euro. Maar met de komst van de puur op Nederland gerichte website volgend jaar mag je aannemen dat dit getal spoedig groter zal worden.

 

Kennis lokale markt
Deskundigen verwachten dat de komst van Amazon zal leiden tot groei bij bestaande spelers als Bol.com en Coolblue. Sterke punt van Amazon zijn de de lage prijzen, vooral veroorzaakt doordat Amazon vaak direct afneemt bij de fabrikant en er vanwege de grote volumes kwantumkorting kan worden bedongen. Voordeel van de hier al langer opererende spelers is kennis van de lokale markt.

Ieniemienie webshops
In hoeverre de komst van de Amerikaanse reus invloed zal hebben op webshops die zich specifiek op interieurproducten richten, is moeilijk te voorspellen. Specialisten als Fonq en Flinders groeien jaar op jaar, maar zijn kleintjes als je het afzet tegen Amazon.

Wehkamp zet in op 'living'
Bol.com (Wonen, Koken & Huishouden) en Wehkamp (Wonen & Slapen) hebben ook een behoorlijk assortiment interieurproducten en hebben zich, zoals alle grote webwinkels, omgevormd tot marktplaats waar ook andere partijen zoals merken en retailers hun waar kunnen verkopen. Wehkamp richt zich sinds dit jaar meer op het segment 'living', mede omdat het segment fashion moeilijk rendabel is te maken. Heel algemeen gesteld zie je internationaal dat het 'woonsegment' online achterloopt ten opzichte van productcategorieën als bijvoorbeeld mode en consumentenelektronica.
 

Mager aanbod
Gaat Amazon nu met banken, kasten, bedden en andere interieurproducten de Nederlandse markt bestormen? Dat zal waarschinlijk meevallen. Opmerkelijk genoeg is er op de Duitse website geen directe categorie met 'meubels', 'inrichten', 'interieur' of 'wonen' te vinden. Met wat klikwerk is dat uiteraard wel het geval, maar de catergorisering is warrig en het aanbod is mager en kwalitatief laag. En het Nederlands is dan wellicht niet meer zo rampzalig zoals eerder bleek, maar er zal nog heel wat moeten gebeuren.

Aribert Guiking

<< Ga terug naar de vorige pagina

© 2024 YATAZ
Platform voor professionals in de woonbranche
MILNED Internetdiensten