Yataz nieuws & blog


Zoek naar artikelen:

 

Stronteigenwijze consument bepaalt zelf zijn winkelgedrag

Oh, wat waren ze braaf- die Nederlandse burgers. Op 16 maart hield minister-president Mark Rutte een toespraak over het coronavirus en dat was, met de ogen en wijsheid van nu, nogal vaag. Maar de schrik zat er goed in: er is wat aan de hand en 'we' moesten gaan werken aan groepsimmuniteit, een term die al snel vervluchtigde. Daarna volgden meerdere toespraken met concrete maatregelen die moesten leiden tot indamming van het virus, maar dat lukte niet en 'corona' bepaalde ineens ons leven.

Winkels gingen dicht, supermarkten werden leeggeplunderd en heel Nederland zat thuis met kinderen en toiletpapier voor maanden.

Naast de reis- en evenementenbranche (die volledig instortten) kreeg ook de retailsector forse klappen want winkelen kon niet, mocht niet, was niet nodig en was in ieder geval niet gezellig. Met als gevolg lege winkelstraten en winkeliers die zich afvroegen: waar gaat dit heen?

Het antwoord kwam deze week via het rapport ‘Retail postcorona – impactanalyse’. Daarin wordt naar aanleiding van gesprekken met retailers, gemeenten, vastgoedeigenaren en consumenten een weinig florissant toekomstbeeld voor de retail geschetst. Te hoge huren en te lage omzetten, met als gevolg sluitingen en daardoor leegstand zijn onvermijdelijke effecten van de coronacrisis en dan hebben wij het nog niet eens over het structureel online winkelen.

Winkeliers in de woonbranche merken daar niets van. Ze draaien topomzetten en eergisteren kopte brancheorganisatie INretail in vette letters op de site 'Woonbranche dik in de plus in kwartaal 2.' Volgens Bert-Jan van der Stelt, branchespecialist Wonen bij INretail, profiteren zij van de situatie dat veel mensen niet op vakantie kunnen, niet uit eten kunnen of andere zaken niet kunnen doen. 'Ze vragen zich af of er misschien nog een lockdown komt en dan wil je een veilige plek hebben en dat is thuis.'

Na de pieken bij bouwmarkten en tuincentra lijken winkeliers in de woonbranche een langer durende opleving van de omzetten te krijgen. Thuis werken blijkt voor velen best aantrekkelijk en als je je ontspanning en vertier niet buitenshuis kunt beleven dan wordt 'thuis' nog belangrijker.

Ik weet niet meer welk jaar het was, maar toen jaren geleden de zomer verregende betekende dat voor V&D topdrukte. Mensen spoelden weg van de camping en gingen naar het warenhuis zodat ze een paar uur droog bleven en kochten ondertussen spulletjes die van pas zouden kunnen komen in de tent of caravan. Of nutteloze dingen om in ieder geval toch wat gekocht te hebben. Of ze gingen naar de bioscoop.

Dat laatste is nu eigenlijk geen optie vanwege de coronabeperkende maatregelen en V&D ging 31 december 2015 failliet. 'Opvolger' Hudson's Bay trof exact vier jaar later hetzelfde lot en de Hema is feitelijk te klein en te beperkt om lang te verblijven als uitje. Bovendien is het nergens lekker winkelen met corona in het achterhoofd of een mondkapje aan de voorzijde.

De volgzame burgers van vier maanden geleden blijken inmiddels stronteigenwijze consumenten die coronaregels naar eigen inzicht interpreteren. Mochten mensen thuisblijven en bijvoorbeeld vanwege aanhoudend slecht weer toch willen winkelen dan is de meubelboulevard wellicht een uitkomst. Echt flaneren doe je daar niet, maar het klinkt in ieder geval een beetje zomers.

Aribert Guiking


 

<< Ga terug naar de vorige pagina

© 2020 YATAZ
Platform voor professionals in de woonbranche
MILNED Internetdiensten