Yataz nieuws & blog


Zoek naar artikelen:

 

The winner takes it all

In 2018 bedroegen de online bestedingen aan producten 13,1 miljard euro, zo blijkt uit de deze week gepresenteerde Thuiswinkel Markt Monitor. Dat is geen kattenpis. Tegelijkertijd vertegenwoordigt 13,1 miljard 'slechts' een aandeel van 9,6% van de totale detailhandel. Met andere woorden: de fysieke retail is met afstand het belangrijkste kanaal voor consumenten om van alles te kopen.

Maar de online omzetten blijven jaarlijks toenemen met dubbele cijfers hoewel de extreme groei aan het afvlakken is. Verreweg de meeste webshops zijn totaal niet rendabel en toch zijn er tallozen die met zo'n online winkeltje beginnen. Je moet wel iets heel bijzonders hebben om kans te maken om te overleven want de macht van de grote webwinkels groeit. Vooral sinds grote jongens als Bol.com en Wehkamp bezig zijn zich om te vormen tot platform waar ook andere partijen hun waar kunnen aanbieden.

Over de grens is dat nu gaande bij Zalando en Otto en dat is langer het geval bij de internetreuzen Alibaba en Amazon. Daarbij vergeleken zijn Bol.com, Wehkamp en Beslist.nl zolderkamerwebshopjes. Deze week bracht brancheorganisatie INretail een bericht naar buiten dat ondernemers zorgen hebben over de macht van deze mega platformen omdat zij voor hun diensten een provisie vragen die almaar stijgt en alle gegevens van de eindklant lekker voor zichzelf houden. En goedverkopende producten van derden desnoods kopieert en onder eigen label verkoopt. Waarom zou je dan nog een webwinkel gaan optuigen?

Ook in de fysieke retail zijn er nog steeds mensen zo gek om een winkel te beginnen, zelfs in de woonbranche. Daar vechten duizenden stenen winkels om een steeds kleiner stukje van de koek. IKEA is wellicht de grootste in alle productgroepen, maar als Kwantum zegt een kwart van alle gordijnen in Nederland te leveren en marktleider wil zijn in 'vloer en raam', wat hebben anderen dan nog te verdelen?

Kwantum opent vandaag de deuren van een vernieuwde winkel in Tilburg en die ziet er uit als een gewone woonwinkel in plaats van een naar plastic ruikende hal waar her en der spullen liggen. Zusterbedrijf Leen Bakker doet iets soortgelijks met focus op meubels en bedden en opent ook vandaag - zeker niet toevallig - een sterk opgepimpte winkel in Dordrecht. Karwei is nog steeds een bouwmarkt, maar is bezig met een transformatie van 'constructief' naar 'decoratief'. En later deze maand wordt een shop-in-shop voor woningtextiel geïntroduceerd voor de dhz-ketens Hubo en Multimate, een soort Decorette-light.

Die bouwmarkten en woondiscounters vertegenwoordigen bij elkaar heel wat winkels, hebben een landelijk netwerk en daardoor een mogelijkheid om offline en online aan de weg te gaan timmeren. Als ik dan kijk naar een hoop 'traditionele' woonwinkels dan vraag ik mij af wat zij afgelopen jaren hebben gedaan of nog denken te gaan doen.

Zeker als je weet dat de foodsector voorloopt en daar hebben de traditionele supermarkten steeds meer concurrentie van nieuwe spelers die inzetten op thuisbezorging en geen 'last' hebben van fysieke filialen. Volgens een recent verschenen rapport van een consultancybureau zal 30 tot 40% van de supermarkten in de Benelux de komende tien jaar moeten sluiten omdat zij niet meer rendabel zijn. Nu is het bezorgen van een kratje boodschappen wat anders dan het afleveren van een bed of bank, maar de tendens is duidelijk.

Veel winkeliers die consumenten zeggen te kunnen helpen met een nieuwe inrichting van hun huis zullen vol aan de bak moeten om hun eigen toko up to date te houden, in meerdere opzichten. Dus wij handhaven het cliché: werk aan de winkel.

Aribert Guiking


 

<< Ga terug naar de vorige pagina

© 2024 YATAZ
Platform voor professionals in de woonbranche
MILNED Internetdiensten