Het online zoeken naar matrassen op merknaam is in korte tijd veranderd. Matrasmerken die traditioneel worden verkocht door retailers in een winkel worden ingehaald door aanbieders die zich online sterk profileren.
Zogeheten matrassen start-ups zijn de laatste jaren sterk opgekomen. Zij hebben een zeer beperkt assortiment (meestal slechts een enkel type matras) en verkopen uitsluitend online. Het betekent dat zij ook via vooral dat kanaal naamsbekendheid moeten opbouwen en dat is te zien in het zoekgedrag van mensen, zo blijkt uit de site Marktdata.nl waar resultaten van onderzoek door Van Es Marketing Services worden gepubliceerd.
Emma meest gezocht
Eerder onderzoek van dit bureau laat zien dat de online zoekresultaten tot 2016 gedomineerd werden door 'traditionele' matrassenleveranciers, maar uit recent onderzoek blijkt dat verleden tijd. Bovenstaande grafiek geeft het maandelijkse zoekvolume aan dat betrekking heeft op de zoekterm naam van het matrasmerk met de toevoeging 'matras'. Absolute nummer 1 is de pure online speler Emma met 33.100 zoekopdrachten, gevolgd door Ikea. Op grote afstand volgen Lidl, Eve en op een gedeelde vijfde en zesde plaats de 'traditionele' merken Auping en MLine. Het betreft de periode 2018 (blauwe balk) en de eerste twee maanden van 2019 (rood).
Terugval Eve en Hema
De extreme terugval van Eve (4e plaats) in de eerste twee maanden van dit jaar komt doordat deze Britse start-up zich medio vorig jaar heeft teruggetrokken van de Nederlandse markt. Ook de daling van het zoekvolume naar een matras van de Hema valt op. Daarvoor is geen directe verklaring te vinden. Misschien is de Hema niet erg (online) actief met de verkoop van matrassen, misschien weten mensen niet dat ze online bij de Hema een matras kunnen bestellen, weten ze überhaupt niet dat de retailer matrassen verkoopt of is het effect van de introductie eind 2017 weggeëbd.
Marktaandelen verschuiven
Volgens Marktdata.nl weerspiegelt het zoekgedrag van mensen de veranderende verhoudingen in de matrassenmarkt. Het blijkt dat, 'naast branchevreemde aanbieders, online aanbieders de markt behoorlijk op zijn kop zetten. Pure online spelers snoepen een substantieel marktaandeel af van de traditionele retailers', zo concludeerde het onderzoeksbureau vorig jaar al.
Samenwerking online en offline
Dat is iets te voorbarig geconcludeerd. Want zoeken naar bepaalde merken betekent niet automatisch ook aanschaffen. Wel is duidelijk dat het marktaandeel van de start-ups groeit, maar tegelijkertijd zoeken deze pure online aanbieders meer en meer samenwerking met fysieke retail.