Woonwinkels laten klanten te veel aanbetalen, zo concludeert de Consumentenbond nadat ze op bezoek is geweest bij Kwantum, Leen Bakker, Roobol, Carpetright, Hema en de bouwmarkten Hornbach, Gamma, Praxis en Karwei. Het blijkt dat in veel winkels klanten nogal wat moeten aanbetalen bij hun bestelling, tot soms het volledige bedrag. De Consumentenbond vindt dat ongepast. Zelfs meer dan dat.
Volgens de bond mag je hooguit de helft van het bedrag vragen aan te betalen, hoewel je met de klant kunt afspreken daarvan af te wijken. Brancheorganisatie INretail hanteert een norm van 25% voor haar leden, onderdeel van de CBW-erkenningsregeling, een soort garantieregeling voor de consument. Wie bij een winkelier die is aangesloten bij INretail een keuken, bank of gordijnen bestelt, moet maximaal 25% van het totaalbedrag aanbetalen. Dan heeft de retailer in ieder geval wat geld binnen en voor de consument is de regeling vooral van belang omdat als een winkelier failliet gaat een collega de levering overneemt. De consument is dan niet al zijn geld kwijt en de bestelling kan gewoon doorgaan.
Bouwmarkten doen de laatste jaren ook aan maatwerk bij diverse 'woonproducten'. Bouwmarkten zijn niet aangesloten bij INretail en vragen zonder blikken of blozen het volledige bedrag voordat de levering plaatsvindt, zo stelt de Consumentenbond waarbij zij zich baseert op bezoeken van mystery-onderzoekers die met een verborgen camera een aantal winkels bezochten. Ook bij diverse woonwinkels wordt stevig van de maximale norm afgeweken, zelfs als ze lid zijn van INretail.
In een filmpje op de de site van de Consumentenbond wordt met name Kwantum onder vuur genomen. De consumentenorganisatie liet begin dit jaar INretail al weten dat je bij Kwantum veelal 100% moet aanbetalen en belt op: hoe kan dat, wij hebben dat toch al eerder bij jullie gemeld?
Daar heeft INretail geen goed antwoord op. Er wordt wat gebrabbeld dat Kwantum 'een gewaardeerd lid' is en dat 'er overleg plaatsvindt.' INretail blijkt nogal terughoudend om de keten op de vingers te tikken omdat die de afgesproken regels niet nakomt.
De brancheorganisatie laat in vrijwel al haar uitingen duidelijk doorklinken dat zij opkomt voor de kleine zelfstandige winkelier. Dat zal best, maar grote ketens (zoals bijvoorbeeld Kwantum) hebben onuitgesproken macht omdat zij met hun contributie stevig bijdragen aan het bestaan van INretail. Naar buiten toe wordt dat nooit uitgedragen, maar in de praktijk is het wel zo. Dus ja...dan ga je niet meteen een stevig woordje spreken met een lid dat het niet zo nauw neemt met de regels. Maar wees gerust: de Consumentenbond zegt winkels die zich niet netjes gedragen zullen worden aangesproken.
Opvallend is dat de bond steevast spreekt over 'CBW' in plaats van INretail. Misschien omdat er een nieuwkomer bij de Consumentenbond zit die even moest googlelen waar het begrip 'CBW-erkend' vandaan komt? Niet echt goed gelezen want de Centrale Branchevereniging Wonen bestaat sinds 2009 niet meer en heet al weer jaren INretail. Maar het begrip CBW-erkend is gebleven omdat het bij veel consumenten bekend is.
De site Wonen360.nl ('Het dagelijks woonmagazine met interieurnieuws, woonnieuws en interieuradvies') is zeker een nieuwkomer die van toeten noch blazen weet. De site neemt van a tot z het aanbetalingenverhaal van de Consumentenbond over van hun site en spreekt zodoende ook over de CBW alsof die nog gewoon bestaat.
Zo, die tikken wij dan hier even op de vingers. Voor je iets publiceert: wilt u even checken?
Aribert Guiking