Yataz nieuws & blog


Zoek naar artikelen:

 

Woonwinkels laten klanten te veel aanbetalen

Consumenten moeten bij woonwinkels vaak meer aanbetalen dan de maximale 50% die in de algemene voorwaarden staat vermeld, zo blijkt uit een steekproef van de Consumentenbond.
 


De Consumentbond stuurde mystery-onderzoekers naar Carpetright, Gamma, Hema, Hornbach, Karwei, Kwantum, Leen Bakker, Praxis en Roobol om te kijken hoe deze ketens omgaan met aanbetalen wanneer producten niet direct gekeverd kunnen worden, bijvoorbeeld omdat het om maatwerk gaat. Wat blijkt? Veel winkels willen dat de consument het volledige bedrag betaald terwijl dat maximaal 50% mag zijn als ze in hun algemene voorwaarden hebben opgenomen dat je bij aankoop gevraagd kan worden naar een aanbetaling.
 


Winkeliers kennen regels niet
Volgens de Consumentenbond blijkt dat klanten bij Gamma, Hornbach, Karwei, Kwantum, Leen Bakker en Praxis in de praktijk direct het volledige bedrag moeten 'aan'betalen. Alleen de Hema en Roobol houden zich wel aan hun eigen voorwaarden en vragen maximaal 50%. Uit een filmpje dat de Consumentenbond met een geheime camera maakte, blijkt dat winkeliers vaak niet weten welke regels er voor aanbetaling gelden. Zo mag je dus niet structureel 100% eisen.

In strijd met regels CBW-erkend
Kwantum, Leen Bakker en Carpetright zijn lid van INretail, zijn daardoor CBW-erkend en mogen daarom maximaal 25% aanbetaling bij aankoop vragen zoals in de eigen voorwaarden staat. De Consumentenbond confronteerde INretail daar in februari dit jaar al mee en doet dat nu weer. INretail zegt al langer met onder meer Kwantum in gesprek te zijn over het afwijken van de norm, maar daarover is blijkbaar nog geen duidelijkheid te geven, zo blijkt uit het filmverslag van de Consumentenbond. Deze laat op haar beurt weten bedrijven uit het onderzoek die zich niet aan de regels houden te zullen aanspreken.

NB: De Consumentenbond spreekt in bovengenoemd filmpje en op de site over de Centrale Branchevereniging Wonen (CBW) terwijl INretail wordt bedoeld. De CBW fuseerde in 2009 met brancheorganisatie Mitex tot CBW-Mitex en in 2013 werd deze omgedoopt tot INretail. Omdat het begrip CBW-erkend (een soort garantieregeling) sterk was ingeburgerd, is deze naam blijven bestaan.

 


 

<< Ga terug naar de vorige pagina

© 2020 YATAZ
Platform voor professionals in de woonbranche
MILNED Internetdiensten